بروزرسانی: 16 آذر 1404
تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian
تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian
این در صورتی است که نه تنها قیمت ارز و نهاده های تولید در این سال ها افزایش داشته است، بلکه بهره وری در تولید و منابع انسانی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در طول این سال ها تغییر چشم گیری نداشته است که منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بهره وری تنها می تواند بخش ناچیزی از سرانه هزینه تولید را کاهش دهد و این مسئله بیانگر آن است که در کنار کاهش ارزش پول ملی، قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودروهای داخلی از عوامل اصلی چنین نتیجه ای بوده اند. همان طور که در این نمودار مشاهده می شود، خط قرمز رنگ که نشانگر میانگین قیمت مواد اولیه (نامبرده در نمودار) در دهه گذشته است، در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۳۸ برابر شده است. این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است.
- دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند.
- شایان ذکر است به منظور دستیابی به اهداف مناسب، نیاز به اسقاط حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو می باشد.
- رقابت نفسگیری که غول های فناوری در سیلیکون ولی برای دستیابی به بازار نرم افزارهای تلفن همراه داشتند، تقریباً به پایان رسیده و دو شرکت گوگل (با اندروید) و اپل (با آی اُ اس) را می توان برنده قطعی این رقابت دانست.
- فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و درصد قابل توجهی از فولاد مورد استفاده در خودروسازی از فولاد بازیافتی تامین می شود.
- تمام این تلاش ها با هدف کاهش هزینه های طراحی خودرو است اما هر خودروساز با توجه به برنامه ها، امکانات و مقتضیات خود یکی از استراتژی های پلت فرم را بر می گزیند و آن را ملاک کار خود قرار می دهد.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقا کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد. در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد، به طوری که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می کند. صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود 5/3درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است. خودروسازی ایران با قدمتی 60 ساله، شاهد فرازونشیب های فراوانی بوده است، به نحوی که جامعه از آن انتظارات فراوانی دارد، لذا آسیب شناسی مشکلات این صنعت و ارائه راهبردهای مناسب به منظور برون رفت از چالش های موجود، امری ضروری است. بدین ترتیب در این گزارش سعی خواهد شد در ابتدا به بررسی دلایل نبود انگیزه در خودروسازان برای حرکت به سمت طراحی و تولید داخل پرداخته شود و سپس راهبردهای عملیاتی به منظور رفع موانع و چالش ها پیشنهاد می شود.
فروش فوری هایما S5 و پژو پارس (شهریور
در این روش عوامل شبکه فروش به واسطه دریافت مشوق های تعیین شده (از جمله سهم بیشتر در واردات خودروهای کارکرده به تناسب کنشگری تعادل بخش آنها در بازار خودروهای داخلی) انگیزه لازم برای عرضه یک مدل مشخص در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه بهینه دارد. این روش در صورتی که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروی وارداتی ایجاد نماید قابل تسری به کل بازار خودرو خواهد بود. بسیاری بر این باورند که آغاز روند نزولی کیفی خودرو در ایران، حضور برندهای چینی است. خودروهایی که بی اغراق در اولین حضورشان، با موجی از مشکلات فنی و ایمنی روبه رو می شدند. البته اقتصاددانان می گویند وابستگی شدید خودروسازان به چتر حمایتی دولت، آن ها را از تلاش برای تولید محصولات به روز بازداشته است.
تروئیکای اروپایی و آمریکا خطاب به ایران: با آژانس همکاری کنید
اگر قیمت خودرو در سال های پیشین با سیاست عرضه و تقاضا تعیین می شد، وضعیت صنعت خودروسازی در حال حاضر اینچنین نبود. مساله تولید خودرو، یک موضوع بوده و مساله سیاستگذاری برای حوزه خودرو، یک موضوع دیگر است. در سال 1401، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توسط وزارت صنعت و معدن راه اندازی شد و خودروهای تولیدی در این سامانه عرضه شدند.
جهان خودرو؛ انتشار اولین عکس های نسل جدید هیوندای سانتافه
سعی ما در بخش خبر خودرو سایت car.ir همواره بر این بوده که اخبار جدید خودرو و اطلاعات درست و دقیق را بی طرفانه برای بالابردن سطح آگاهی افراد علاقمند به اطلاعات و اخبار خودرویی منتشر کنیم. همچنین در قسمت مقالات سایت خودرو اطلاعات جذاب و جالبی در خصوص خودروهای داخلی و خارجی و قسمت های مختلف آنها میتوانید بخوانید. هم اکنون شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایران خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکت ها حق تقدم دارد. شرکت فرانسوی رنو پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران توسط دولت ترامپ در سال 2018، رسما ایران را ترک کرد. به گفته فرنودی، شرکت ایران خودرو همچنین یکی از جدیدترین خودروهای تولیدی این شرکت به نام "تارا" را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته تا ذائقه مصرف کنندگان روسی را محک بزند. ایران خودرو و سایپا پیشتر نیز تعدادی از محصولات تولیدی خود را به بازار روسیه صادر کرده اند.