صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
انتشار: آذر 03، 1400
بروزرسانی: 16 آذر 1404

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

بر اساس آنچه که اعلام شده ممنوعیت فقط برای واردات خودروهای فرانسوی بوده و امکان همکاری با آنها در خطوط تولید یا قطعات وجود دارد. ممنوعیت اعمال شده از یک زوایه می تواند برای صنعت خودروی ایران نتیجه مثبت داشته باشد. در صورتی که شرکت های فرانسوی احساس خطر کنند که بازار ایران را از دست می دهند قطعا امکان مذاکرات تازه برای همکاری در خطوط تولید مشترک چه در خودرو و چه در قطعات وجود خواهد داشت و آنها باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. در صورت حاکم\u200e شدن نگاه پلتفرمی، دستیابی به نتایج فوق\u200e الذکر برای ایران به درجات بیشتری ممکن خواهد بود. به عنوان مثال، با پلتفرم فولکس واگن  MQB، زمان توسعه محصول۳۰ درصدکاهش داشته است. فقدان دانش پلتفرم و نبود پلتفرم واحد باعث بروز مشکلات جدی از جمله «ایمنی نامطلوب خودروها»، «متمایل\u200e شدن صنعت خودرو به مونتاژ کاری»، «از دست \u200eرفتن بازارهای صادراتی»، «بهره وری پایین صنعت خودرو»، برای بخش خودروسازی کشور شده است.

  • دولت توجه نمی کند که بخش خصوصی اگر توان دستیابی به سود معقول را نداشته باشد سرمایه خود را فدای حقوق و دستمزد نیروی کار نخواهد کرد و این موضوع را به سازمان تامین اجتماعی واگذار می کند.
  • نکته قابل توجه اینجاست\xa0صنعت خودروی کشور به لحاظ توانمندی\xa0در رشد کیفی ناتوان نیست و قادر به تولید خودروی باکیفیت است.
  • استرالیایی ها دنبال خودروهای کوچک کم مصرف و اتومبیل های شاسی بلند هستند که این نوع از خودروها هم توسط خودروسازان خارجی تولید شده و آنها از این تغییر ذائقه نهایت استفاده را می برند.
  • پذیرش ادغام این ماشین ها با ماشین هایی که هنوز انسان ها آن ها را هدایت می کنند آسان به نظر نمی رسد.
  • مطمئناً بسیاری از افراد در کارخانه های خودرو سازی مشغول به کار نمی شدند و بسیاری دیگر از افرادی که تعمیرات بخش های مختلف خودرو را انجام می دادند، به وجود نمی آمدند.
  • اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۲۳ شاهد بهره بردن از توسعه فناوری ها و سیستم های جدید، حرکت به سمت خودروهای برقی، در برآورده کردن نیاز و تقاضای روز کاربر خواهیم بود. ممکن است تحولات شگرفی در فناوری ها و زیرساخت های خودروهای برقی به وجود نیاید اما اتفاقاتی که قرار است پیش آید راه گشای بزرگی در سال 2030 می باشد تا دیگر خبری از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی نشویم. یکی از مهم ترین مسائلی که سازمان ها و در ابعاد کلان کشورها با آن مواجه هستند ارزیابی دقیقی از روندهای پیشِ رو در آینده و تصمیم گیری های مناسب سیاستی و فناورانه در خصوص نحوه برخورد با این روندها می باشد.

در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم/ مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند

همچنین ما امکانی را برای شما فراهم آورده ایم تا در صورت نیاز بتوانید خبرنامه دریافتی را به سرویس و یا حوزه مورد نظر خود محدود کنید. در حال حاضر، شرکت های بزرگی مثل گوگل، انبوهی از داده ها را درباره کاربران خود از طریق ابزارهای مختلف مورد استفاده آنها به دست می آورند که نگرانی هایی را نیز به همراه داشته است. تجهیز خودروها به سامانه های این شرکت ها به معنای افزوده شدن بر حجم این داده هاست. در حال حاضر پای خودروسازان چینی نیز به بازار استرالیا باز شده و شرکت هایی مثل گریت وال، چری، جیلی و فوتون سعی می کنند با تکیه بر فاکتور قیمت رقبای مطرح بین المللی را به چالش بکشند.

جو بایدن با اعتصاب کنندگان صنعت خودروسازی در آمریکا دیدار و از آنها حمایت کرد

افزایش رقابت در صنعت خودرو، تولیدکنندگان را وادار کرده است برای تأمین تجهیزات بهتر سرمایه گذاری کنند و به سراغ راه حل هایی که هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت و کارایی چرخه ی تولید در مقابلشان گذاشته است بروند. هوش مصنوعی به تولیدکنندگان کمک می کند به روند کار سرعت دهند و آن را دائما زیر نظر داشته باشند، نقص های کار را به سرعت پیدا کنند و فرایند کنترل کیفیت را بهبود ببخشند. صنعت خودرو با حرکت به سمت تولید خودروهای برقی ضمن تاثیر گذاری روی وضعیت زیست محیطی جهان و کاهش مصرف سوخت های فسیلی، بسیاری از عملکردهای خودرو مانند لذت رانندگی و ایمنی را توسعه داد. از همه مهم تر اینکه قابلیت اطمینان خودروهای برقی به نسبت خودروهای بنزینی به شدت افزایش یافته و میزان نیاز به تعمیرات این خودروها در مقابل خودروهای با سوخت فسیلی به شدت کاهش یافته است. در این میان یکی از وعده هایی که از سوی مسئولان وزارت صنعت و به ویژه وزیر صنعت، افزایش تیراژ تولید خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت تمام شده و نرخ فروش خودرو بود که البته تا پایان سال عملی نشد و قیمت خودرو در بازار هم روند صعودی خود را ادامه داد.

طرح ها و پروژه های سال 1399

شایان ذکر است به منظور دستیابی به اهداف مناسب، نیاز به اسقاط حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو می باشد. ظرفیت بازار منطقه ای صنعت خودروی ایران در حدود چند صد ملیون در کشور های همسایه و نیز همسایه همسایه یا CIS، بنا به اشتراکات فرهنگی و در حال توسعه بودن (البته بدون لحاظ ترکیه، افغانستان و جنوب خلیج فارس که شرایط خاصی دارند) می باشد. به نظر می رسد اصلاح این سازوکار و تامین توسط قطعه سازان می تواند در این زمینه اثرات مفیدی در کاهش رانت و افزایش کیفیت و بهره دهی مالی را فراهم آورد. بدیهی است هماهنگی های لازم با بورس کالا و قطعه سازان در این زمینه قابل انجام است.